15 APRIL - TORNADOES

Hej på er!

Helgen har varit väldigt blandad....

Efter skolan i Onsdags åkte jag och Lori till OK City, där vi shoppade och bodde på ett jättebra hotell. Frukost åt vi på IHOP (International House Of Pancakes) väldigt amerikanskt, och middagarna bestod av Olive garden och Red Lobster. Vi hade det riktigt bra i alla fall. På Fredag eftermiddagen kom vi hem runt 17.00 

I Lördags vaknade jag upp runt 11.00 och gjorde inget speciellt fram tills klockan 13.00, då vi helt plötsligt var under en tornado varning. Vädret kan skifta så fruktansvärt snabbt här. Vi följde vädret noga på nyheterna, där de visar exakt hur ovädret rör sig. De började se virvlar i molnen, vilket är ett tydligt tecken på att en tornado håller på att bildas. Runt 15.00 sa de att ovädret med stor möjlighet till tornado skulle träffa rakt över Fort Supply. Vi åkte över till Jan och Dale och gick ner i källaren och satt där till ovädret hade dragit förbi. Från 13.00 och 18 timmar dramöver hade vi alltså nu tornado varning. Runt 17.00 slog det ner en brutalt stor tornado i Waynoka, cirka 45 minuter ifrån Fort Supply. Det var så läskigt att se den på tv, man inser verklligen hur farliga de är när man lever så nära dem. 

Ovädret drog iväg och nästa stora oväder kom in på natten runt klockan 00.00. Vi var inte i den stora träffpunkten som tur var, så vi hade bara ett riktigt oväder. Däremot slog det ner en tornado i Woodward klockan 00.30, och de fick inte av sirenerna i staden så de kunde inte förvarna folk. Många hade gått och lagt sig, eftersom många bara räknade med ett riktigt oväder. Denna tornado rörde sig i 60 miles per hour, alltså 1600 meter på 1 minut. Den förstörde massor med hus och andra byggnader, och hittills har de hittat 5 döda, och 30 stycken är skadade. Woodward ligger cirka 12 minuter från Fort Supply, så detta var riktgit nära och vi hade väldigt tur! Ni kan läsa mer om tonadon på http://woodwardnews.net/local/x2108298887/Tornado-hits-Woodward eller bara www.woodwardnews.net

Idag har jag först skypeat med Anna, Rebecca, Carro och Aylin. Sen med min bästa familj! Efter det drog jag till gymmet och sen åkte vi till Walmart vilket är till Woodward vi åker. Eftersom vi kommer in från den västra sidan oh det var där tornadon hade varit så såg vi all skada det var helt brutalt!! Man inser verkligen hur illa det är när man ser det med sina egna ögon!!! Jag försökte ta lite bilder så ni får se lite hur det ser ut i Woodward just nu.

Nu framöver ska vi i alla fall ha bra väder och jag hoppas att vi inte behöver uppleva detta något mer!
Men så ni vet jag mår bra, och Fort Supply mår bra!! Nu ska jag kolla på Full House, och imorgon är det skola som vanligt! :)

Bilder från Woodward där tornadon förstörde, vi kunde inte komma in bland husen som var helt ner röjda där har de allt avspärrat.

Baksidan av biografen och en matt affär totalt förstörda!
 

Såhär såg många stolpar ut.


Bank 7, som är helt totalt förstörd också.



Tornadon som var i utkanten av Waynoka.



Avslutar med en IHOP bild! Världens godaste frukost! :)

    

Kommentarer
Postat av: lotta

Skönt att höra att du är oskadd Nelly :-)

Läste om tornadon i DN i morse.

Och om två veckor är jag i USA också, då hoppas jag på bra väder ;-)

2012-04-16 @ 20:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0